![]() door Liane den Haan – Directeur bestuurder ANBO Laatst meldde mijn lokale supermarkt op Facebook dat ze veel vragen krijgen over thuisbezorging bij oudere buurtbewoners. Supermarktbezorgdiensten werken met online bestellingen, en niet iedereen kan daar tenslotte mee uit de voeten. Door de dienstverlening anders in te richten, kunnen meer mensen van de thuisbezorgservice gebruik maken. Ander voorbeeld: laatst kwam bij ANBO een leverancier van aangepaste tablets: door de bediening te versimpelen wordt de drempel voor mensen die nooit eerder met internet, computers of tablets in aanraking kwamen, lager. Zo wordt contact houden met de omgeving makkelijker en kan sociaal isolement tegen gegaan worden. Het zijn maar twee voorbeelden, maar veel bedrijven beginnen eindelijk te begrijpen dat een ouder wordende bevolking een commerciële kans is. En dan niet op de betuttelende manier, waarbij er vooral naar kwetsbaarheden gekeken wordt, maar op een manier die recht doet aan de blijvende behoefte aan zelfredzaamheid en zelf beslissen. Het aantal 80-plussers groeit de komende jaren flink: van 700.000 nu naar zo’n twee miljoen in 2040. Dat is een markt, en heus niet één speciaal voor hulpmiddelen. Ik denk – zo even uit mijn hoofd - aan reizen, woningaanpassingen die het huis comfortabeler maken, cosmetica, slimme hulpjes voor tuinieren en allerlei gemaksdiensten. Want we worden niet alleen ouder, we blijven ook langer gezond. We worden ouder met elkaar Ouder worden en oud zijn begint een andere dimensie te krijgen. We leven langer en worden dus ouder. De meeste jaren leven we in goede gezondheid. Maar als je naar de wijze kijkt waarop ouderen in de media geportretteerd worden, dan is dat altijd in relatie tot zorg, hulpbehoevendheid en afhankelijkheid. De beeldvorming over ouderen klopt niet langer met de realiteit. De meeste mensen blijven tot op hoge leeftijd redelijk vitaal. Ze ondernemen nog van alles en dragen in de vorm van vrijwilligerswerk en mantelzorg veel bij aan het welzijn in de samenleving. Pas in de laatste levensjaren dienen zich zwaardere beperkingen aan, kan het sociale netwerk uit elkaar vallen en is het van belang dat er een veilige omgeving gecreëerd wordt waar men zich prettig kan blijven voelen. Met het beleid van de overheid om zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen zien we de zorg en ondersteuning verder veranderen. Er wordt een groter beroep gedaan op zelfredzaamheid en het sociale netwerk. Dit beleid sluit ook aan bij wat mensen zelf willen: eigen regie over het leven houden, eigen keuzes kunnen blijven maken en geen betutteling van bovenaf. Deze wens heeft ook weer gevolgen hoe we onze voorzieningen inrichten. De focus is meer komen te liggen wat iemand nog wél kan, in plaats van wat iemand niet kan. De beeldvorming moet veranderen; ouder worden moet in een ander daglicht komen te staan. En gezien de demografische ontwikkelingen is dit hoog nodig! Ouder worden is geen ziekte, maar is leuk! In 2050 is 1 op de 4 Nederlanders 65-plus. Het is makkelijk om in problemen te denken, want natuurlijk krijg je te maken met bepaalde beperkingen. Al is het alleen al dat het lichaam wat strammer wordt, de eerste leesbril rond je 40e is aangeschaft en dat je af en toe wat extra na moet denken om op een naam te komen. Hoe ouder je wordt, hoe meer je hier mee te maken krijgt. Maar dit hoeft niet te betekenen dat hierdoor de kwaliteit van leven als minder ervaren wordt. Integendeel! Het ervaren van een goede kwaliteit van leven hangt van hele andere zaken af. Leeftijd doet er dus niet toe. Het gaat om wie je bent, wat jouw mogelijkheden zijn en welke keuzes jij zelf maakt. Volg ons ook op Facebook, om zo met elkaar de beeldvorming te kantelen. Ouder worden moet leuk en prettig zijn. Vergrijzing is geen bedreiging, maar een kans op meer welzijn en welvaart!
1 Reactie
D. Meijer
14/8/2017 05:17:01
En hoeveel mensen halen de 65 jaar niet eens!!!!
Antwoord
Laat een antwoord achter. |
AuteursAnnette Stekelenburg Cora Postema Archieven
April 2020
Categorieën |